Pijnbestrijding

Het kan zijn dat je tijdens de bevalling pijnbestrijding nodig hebt.

Pijnbestrijding kan op elk moment gegeven worden.

Pijnbestrijding thuis of tijdens de poliklinische bevalling:

• Goede voorbereiding door het volgen van een cursus
  • Een voor jullie veilig plek om te bevallen
  • Warmte en ontspanning, massage
  • TENS.
    TENS staat voor Transcutane Elektrische Neurostimulatie en stimuleert je natuurlijke afweersysteem tegen pijn. De MamaTENS is specifiek gericht op het verlichten van bevallingspijn. Door middel van speciale rug-elektroden worden met heel licht voelbare elektrische prikkel de gevoelszenuwen in de huid gestimuleerd. Deze zenuwen komen op dezelfde plek binnen in het ruggemerg als de zenuwen die pijn doorgeven. Een sterk gevoelssignaal blokkeert daarmee de doorgifte van pijnsignalen richting de hersenen.
    Daarnaast worden de motorische zenuwen gestimuleert voor een kleine, herhalende spiercontractie. Dit wordt door de hersenen gezien als beweging en stimuleert daarmee de afgifte van Endorfine, de lichaamseigen pijnstiller. De pijnverlichting neemt vervolgens toe en bereikt na ongeveer 40 minuten een maximum dat uren kan aanhouden.
    Veel zorgverzekeraars vergoeden de aanschaf van een TENS apparaat.
  •  Vervroegde inzet van de kraamzorg
    De kraamverzorgende kan al in een vroeg stadium van de bevalling bij jullie komen om te ondersteunen.
    Zij is een professional op het gebied van begeleiding tijdens de bevalling.

Pijnbestrijding in het ziekenhuis.

Als bovenstaande vormen van pijnbestrijding niet voldoende zijn, dragen wij de zorg over aan de gynaecoloog.
In de medische setting zijn meer vormen van pijnbestrijding mogelijk, die extra bewaking van de baby en extra zorg voor de
aanstaande moeder vergen.

• Pethidine. Dit middel wordt via een injectie toegediend. Het haalt de scherpe kantjes van de pijn en geeft een diepe onstspanning. Als de bevalling daarna erg snel doorzet hebben sommige vrouwen het gevoel een stuk van de geboorte gemistg te hebben.
  • Epiduraal of ruggenprik. Hiebij krijg je eerst een infuus, een blaaskatheter, continue bewaking van de baby. Daarna zal de anesthesist een katheter in de rug inbrengen die tijdens de rest van de bevalling blijft zitten. Via de katheter wordt een pijnstillend middel toegediend. Het is daarna niet meer mogelijk te lopen, omdat ook je benen gevoelloos zijn.
  • Remifentalin (niet in Ziekenhuis Rivierenland). Een pomp die via een infuus aangesloten is en waar je via een knop zelf het pijnstilllende middel toedient als dit nodig is.

Meer informatie op de site van de KNOV en tijdens de voorlichtingsavond over de aanstaande bevalling.